

The general characteristics of this study are described in another article. 1 The present study, the NEURONORMA young adults project (NNy), aims to build upon NN by gathering normative data from a Spanish sample of subjects younger than 50. The NEURONORMA project (NN) is a multicentre study gathering normative data from a Spanish population older than 49. Las normas obtenidas aportan datos de gran utilidad clínica para la evaluación de población adulta joven española. Se observa influencia de la escolaridad en la mayoría de los tests de atención, así como efecto de la edad en el span visuoespacial y en la velocidad de rastreo visuomotor. Se aportan tablas para convertir las puntuaciones brutas en escalares y tablas con los ajustes pertinentes por edad y escolaridad a partir de una regresión lineal. La muestra está formada por 179 participantes, cognitivamente normales, de entre 18 y 49 años de edad. ObjetivoĮn el presente estudio, como parte de los estudios normativos españoles del Proyecto NEURONORMA jóvenes, se aportan datos normativos ajustados por edad y escolaridad para los Dígitos, los Cubos de Corsi, la LNS, el TMT y el SDMT. The current normative data should provide clinically useful data for evaluating young Spanish adults.Įl span verbal y visuoespacial, el test Letter-Number Sequencing (LNS), el Trail Making Test (TMT) y el Symbol Digit Modalities Test (SDMT) son pruebas ampliamente utilizadas en la práctica clínica para explorar la atención, las funciones ejecutivas y la memoria. ResultsĮducation affected scores in most of the attention tests age was found to be related to the visuospatial span and to speed of visuomotor tracking, and there was no relationship as regards sex. Age and education adjusted scores are provided by applying linear regressions. Tables to convert raw scores to scaled scores are provided. The sample consisted of 179 participants from 18 to 49 years old, who were cognitively normal. In the present study, as part of the Spanish normative studies of NEURONORMA young adults Project, normative data adjusted by age and education are provided for Digits, Corsi Block-Tapping Task, LNS, TMT, and SDMT. Verbal and visuospatial span, Letter-Number Sequencing (LNS), Trail Making Test (TMT), and Symbol Digit Modalities Test (SDMT) are frequently used in clinical practice to assess attention, executive functions and memory.
